De miljoenen vlogen over de tafel alsof het niets was. Zonder blikken of blozen en in een razend tempo besprak de ervaren advocaat tijdens het overleg over nieuwe zaken de casus en zijn of haar juridische visie. Als beginnend advocaat vroeg ik me tijdens deze overleggen geregeld af of ik de enige was die wel eens buikpijn kreeg of wakker lag van een zaak. Terwijl mijn zaken toen bij lange na niet gingen over miljoenen.
Met het groeiend aantal jaren ervaring nam bij mij de buikpijn af en het tempo van het bespreken van de casus en mijn juridische visie nam toe. Maar ondanks dat ik inmiddels ruim 18 jaar advocaat ben, lig ik zo nu en dan toch nog wakker van een zaak.
Dit komt enerzijds door mijn betrokkenheid. Achter die juridische interessante zaak zit immers altijd een klant. Een mens die geraakt wordt door een juridisch conflict en daar dikwijls buikpijn van heeft of slecht door slaapt. Anderzijds komt dit ook door de grote verantwoordelijkheid die het vak van advocaat met zich kan brengen. Advocaten redden niet zoals artsen mensenlevens, maar zo nu en dan redden wij wel bedrijven van een faillissement. En bij die bedrijven werken weer medewerkers. Kortom de impact van een juridisch conflict of het verliezen van een procedure kan groot zijn.
Door het verplicht stellen van intervisie in de advocatuur is er steeds meer aandacht voor de persoonlijke impact die het vak van advocaat kan hebben. Inmiddels weet ik dat ik echt niet de enige ben die wel eens wakker ligt van een zaak. Toch wordt het te vaak nog als een zwakte gezien om wakker liggen, zorgen of onzekerheid te delen met collega’s.
Dit is zonde, want gedeelde smart is halve smart. Vaak is het delen en herkenning zien bij anderen al heel helpend. Vooral ervaren advocaten die leiding geven aan jongere medewerkers kunnen hierin een voorbeeldrol vervullen door in overleggen over zaken niet alleen stil te staan bij de juridische kant, maar ook bij de eventuele persoonlijke impact die een dossier heeft. Daarmee toon je niet alleen leiderschap, kwetsbaarheid en menselijkheid. Je creëert ook een werkomgeving voor je collega’s om hun zorgen of onzekerheid te delen.