“Ik wil een straatvechter. Ben jij dat? De andere partij mag wat mij betreft helemaal kapot”, aldus de potentiële klant.
Hard op de inhoud, zacht op de relatie is mijn motto. Bovendien ben ik oplossingsgericht en deze potentiële klant was meer wraakgericht. Ik kreeg direct pijn in mijn buik van de felle reactie van deze potentiële klant op de wederpartij. Van een samenwerking tussen ons is het niet gekomen.
Ik vind het, zeker gelet op de vertrouwensrelatie die er is tussen de klant en de advocaat, belangrijk om te werken met partijen waar ik graag voor werk en andersom. Dan wordt 1+1 namelijk 3 en draagt de samenwerking op een positieve manier bij aan het resultaat. We hoeven echt niet altijd dezelfde taal te spreken, maar daar waar mijn gut feeling zegt nee, dan is het ook echt een nee.
Dat is niet altijd zo geweest. Toen ik net begon als ondernemer, ben ik tegen beter weten samenwerkingen aangegaan. Ook toen ik nog in loondienst werkte, werkte ik wel eens voor klanten van collega’s waarmee ik geen match was. Niet naar mijn gut feeling geluisterd. Dat waren helaas samenwerkingen die over en weer niet goed liepen.
Ik vraag het ook geregeld aan klanten die verwikkeld raken in een juridisch conflict en op een zeker moment bij mij terecht komen omdat partijen lijnrecht tegenover elkaar staan. Bijna altijd geven ze aan dat ze van meet af aan al wisten dat ze gedoe zouden krijgen.
Kijk binnen organisaties ook goed naar samenwerkingen met klanten. De ene advocaat matcht heel goed met een klant. De ander juist niet. En tuurlijk kan je als (beginnend) advocaat veel leren van het werken met diverse klanten, maar daar waar het echt indruist tegen waar jij voor staat, is het vaak een recept voor ongelukken.