Waar ik de eerste 10 jaar van mijn carrière als advocaat regelmatig mee geworsteld heb, is nu mijn kracht. Mijn gevoelige, verbindende en empathische kant.
De eerste jaren van mijn carrière domineerde bij mij de meer masculiene energie. Succes, urentargets halen en ambitie. Ik voelde echter ook van alles in de onderstroom in overleggen op kantoor. Ik zag aan tafel tijdens schikkingsonderhandeling wat er niet gezegd werd, maar wel was. Werd geraakt als er op de man gespeeld werd, in plaats van op de bal. Ik vond het lastig om met mijn gevoelige, verbindende en empathische kant te zijn in een zakelijke context. Ik wilde namelijk niet het stempel zwak krijgen.
De laatste tien jaar ben ik gaan vertrouwen op de gevoelige en intuïtieve kant van mezelf en luister ik daarna. Ik benoem het nu als ik voel dat er iets in de onderstroom is. Als er op de man gespeeld wordt, in plaats van op de bal. Empathie en gevoel mag er nu zijn in mijn werk. En dit leidt tot mooie gesprekken en verbinding, zelfs in de mannelijke omgeving van het bouw- en vastgoed;-).
Met als resultaat dat ik resultaatgericht én empathisch ben. Ambitieus én gevoelig. Analytisch, deskundig, én tegelijkertijd verbindend. De combinatie van deze masculiene en feminiene energie maakt het advocatenwerk voor mij lichter en leuker. En het belangrijkste is dat ik hiermee mezelf ben.
Dat dit anno 2022 nog niet gewoon is, bleek afgelopen weekend uit een artikel in NRC dat mannen op de Zuidas niet zo vrij zijn om ‘hun authentieke zelf’ mee naar het werk te nemen. De empathische man schijnt bijvoorbeeld minder te verdienen dan zijn meer masculiene collega’s. Kortom, masculien gedrag lijkt lonend te zijn. Met als gevolg dat ook vrouwen regelmatig masculien gedrag kopiëren.
Maar hoe mooi is het als beide kanten, het masculiene en het feminiene, er mogen zijn in een organisatie en als mannen en vrouwen die beide kanten in zichzelf tot uiting kunnen laten komen? Iets met het al duizenden jaren bestaande principe Yin en Yang;-)
Organisaties waarin het masculiene en feminiene naast elkaar bestaan, zullen in the end succesvoller, duurzamer en toekomstbestendiger zijn. Dat laatste is belangrijk met het oog op generatie Z die minder gedreven wordt door succes.
Maar het is nog veel belangrijker voor jezelf. Dat je jouw authentieke zelf mee kan nemen naar kantoor. Daar zit het goud. Voor jezelf, jouw klanten en de organisatie waar je werkt. Dat je niet een “ik-ik” en een “werk-ik” hoeft te hebben zoals blijkt uit het artikel in NRC.